Aktualności

Uważajcie na internetowych oszustów

Data publikacji 12.03.2019

Otrzymała na swój telefon informację o zaległości pieniężnej – straciła z konta ponad 8 000 złotych. Inny przestępca najpierw włamał się na konto użytkowniczki portalu społecznościowego, a następnie wyłudził pieniądze od jej znajomej. To tylko ostatnie przykłady oszustw o których byli informowani policjanci. W każdej sytuacji, gdy chodzi o nasze pieniądze pamiętajmy o zasadzie ograniczonego zaufania. Nie udostępniajmy nikomu swoich danych do serwisu bankowego oraz narzędzi autoryzacyjnych.

Oszuści podszywający się pod firmy kurierskie, aukcyjne portale motoryzacyjne, komorników za każdym razem z podobnym komunikatem: po zalogowaniu się na podaną stronę należy dopłacić do prawdziwej lub fikcyjnej usługi parę groszy. W taki sposób oszuści wchodzą w posiadanie naszych narzędzi autoryzacyjnych w serwisach bankowych. Oszustwa zgłoszone policjantom w ostatnich dniach niech będą przestrogą i ostrzeżeniem.

Do policjantów w Paczkowie zgłosiła się kobieta, aby poinformować policjantów o oszustwie. Jak ustalili funkcjonariusze zgłaszająca na swój telefon komórkowy otrzymała sms-a z informacją, że ma uregulować zadłużenie komornicze w wysokości 1,83 złotych.

W treści wiadomości znajdował się również link do strony internetowej banku. Kiedy mieszkanka Paczkowa weszła na niego, od razu została przekierowana na stronę umożliwiającą zalogowanie się do konta bankowego. Następnie po podaniu logina i hasła, potwierdziła przelew na kwotę w wysokości 1,83zł.

Po wylogowaniu się z konta i ponownym zalogowaniu, za pomocą właściwej strony banku, zgłaszająca zorientowała się, że została oszukana i że z jej konta został zrobiony przelew na 8 400 złotych, a nie na kwotę 1,83 złotych.

Kolejna poszkodowana tym razem z Kędzierzyna Koźla zgłosiła że włamano się na jej konto na portalu społecznościowym. Następnie przestępca podszywając się pod pokrzywdzoną poprzez komunikator kontaktował się z jej znajomymi i prosił o szybką pożyczkę pieniędzy.

Na tę prośbę zareagowała jedna znajoma, która sądząc że pomaga koleżance udostępniła jednorazowy kod wyświetlany przez aplikację mobilną banku. Jak się później okazało przy pomocy tego kodu przestępca wypłacił z bankomatu 2000 złotych.

W każdej sytuacji, gdy chodzi o nasze pieniądze pamiętajmy o zasadzie ograniczonego zaufania. Po otrzymaniu podejrzanej wiadomości od znajomego,  warto do niego zadzwonić i upewnić się, że nikt się pod niego nie podszywa. Bardzo ważne jest również chronienie swoich haseł.

 

Jak zadbać o bezpieczeństwo komputera i danych? Przede wszystkim:

  • Zainstaluj program antywirusowy.

  • Unikaj komputerów w kawiarenkach internetowych, czy innych miejscach publicznych, a także z ogólnodostępnych sieci WiFi.

  • Zakładaj na każdym koncie inne, trudne do odgadnięcia hasło, które co jakiś czas warto zmienić

  • nie przechowuj haseł ani narzędzi autoryzacyjnych w miejscach, w których ktoś mógłby je łatwo znaleźć. Nie zapisuj ich również w plikach dostępnych na komputerze.

  • Nie udostępniaj danych do logowania oraz haseł innym osobom.

  • Przed wprowadzeniem danych logowania pamiętajmy o sprawdzeniu adresu URL witryny

  • Pamiętaj o wylogowaniu się z konta, zwłaszcza gdy korzystamy z komputera wspólnie z innymi osobami.

  • Przyjmuj zaproszenia do grona znajomych tylko od osób, które znamy. Przyjęcie oszusta do grona znajomych umożliwia mu oznaczanie nas w postach i wysyłanie złośliwych wiadomości.

  • Nie klikaj podejrzanych linków, nawet otrzymanych od znanych nam osób lub firm.

Jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej

  • Loguj się na konto ze strony głównej banku.  Przed logowaniem sprawdź, czy adres strony zaczyna się od https i czy jest przy nim symbol kłódki.

  • Nie udostępniaj nikomu swoich danych do serwisu bankowego oraz narzędzi autoryzacyjnych (karty kodów, jednorazowych kodów wyświetlanych przez aplikację mobilną banku, jak również telefonu, na który przychodzą kody SMS)

  • Gdy stracisz dostęp do telefonu komórkowego, na który dostajesz kody SMS, skontaktuj się z bankiem i zmień narzędzie autoryzacyjne.

  • Nie wchodź na stronę konta za pośrednictwem jakichkolwiek linków, które dostajemy w e-mailach lub smsach.

  • Kiedy dokonujesz jednorazowego przelewu, to staraj się wpisywać numer konta docelowego z klawiatury, zamiast go kopiować. Jeśli już musisz tak zrobić, to dokładnie sprawdźmy go po skopiowaniu.

  • Jeśli jakieś zdarzenie w serwisie bankowości elektronicznej Cię zaniepokoi, natychmiast powiadom o tym bank.

 

Powrót na górę strony